Představte si na okamžik, že jste ministryní či ministrem pro místní rozvoj. Můžete nyní přímo rozhodovat o tom, jak budou desítky tisíc rodin v Česku bydlet. Jestli v ghettu, na ubytovně nebo normálně mezi ostatními.
To, že více ghett a ubytoven nedělá z českých měst a obcí malebné prostředí pro žití, není zřejmě důvodem ke sporu. O možném řešení se dá bavit na základě předložených expertiz či alespoň politických vizí. Anebo se dá prostě zazdít jakékoli řešení. Jen s námi nyní získáte následující insiderskou instruktáž, jak to u nás v ČR udělat:
- Ignorujte realitu
Všude říkejte, že sociální bydlení není třeba, neb vše vyřeší trh (a jeho deregulace), případně sociální služby. Říkejte to 10 let po sobě a mezi tím si nevšímejte, že počet lidí bez domova či ohrožených ztrátou bydlení narůstá raketovým tempem (dle údajů MPSV[1] alespoň na dvojnásobek za posledních 5 let) a jejich nouzi zneužívají majitelé pro bydlení nevyhovujících ubytoven.
- Hlavní je neuhnout!
Pokud si všichni kromě vás všimnou, že počty domácnosti na ubytovnách jdou do desítek tisíc a výdaje na doplatky na bydlení se tím zvýší téměř na čtyřnásobek[2] (mezi lety 2011 až 2014), navrhněte další rozvoj těchto ubytoven s pomocí evropských dotací a pojmenujte to jako „komplexní řešení“.
- Klíčový je timing, udeřte v pravý čas
Pokud se řešení nedostupnosti bydlení pro stovky tisíc lidí ujme jiné ministerstvo a poprvé v historii ČR navrhne opravdu komplexní systém řešící poptávkovou stranu (dávky), nabídkovou (byty) a vše to prováže podpůrnými službami a vyrovnávacími platbami pro obce coby garanty systému, postavte se veřejně proti tomu hned den po tom, co je tato nová koncepce schválená vládou[3].
- Nebojte se ukázat, kdo je tu boss
Když už je Koncepce přepsána do paragrafového znění zákona a je potřeba vše urychleně projednat na vládě a v Poslanecké sněmovně, vzpomeňte si, že Zákon není vlastně tak špatný, pokud všechny investiční finance do systému půjdou přes vás, protože vy to přece jako jediní umíte. Toto veřejně opakujte 2 měsíce poté, co Nejvyšší kontrolní úřad prokázal,[4] že za více než deset let jste poskytovali dotace na rozvoj bydlení postupně ze 3 programů s prakticky stejným zaměřením, u žádného z nich jste nevyhodnotili plnění cílů, dopady, ani nezkontrolovali, kdo v bytech bydlí (namátková kontrola NKÚ zjistila, že 20% nájemníků nespadá do cílové skupiny). Vlastně jste ani neměli nastavený způsob, jak to kontrolovat. A vzápětí jste stejným způsobem vypsali program čtvrtý.
- Trpělivost růže přináší
Když už vás monitorovací výbor a Evropská komise přinutí opravit nastavení dotačního programu (IROP na sociální bydlení) tak, aby byl opravdu cílený na lidi v bytové nouzi podle Evropské definice ETHOS[5] a aby nepůsobil segregačně a všechny obce a další subjekty netrpělivě 2 roky po začátku programového období ESIF očekávají vypsání výzvy, vzpomeňte si náhle, že ještě nemáte vymyšlený vzoreček na propočet veřejné podpory, který jste již 2 roky měli připravovat. Pak rychle všechny překvapte vzorečkem, který nezohledňuje většinu nákladů spojených s provozem sociálního bydlení (náklady spojené s horší vymahatelností dluhů, zajištěním sociálních služeb, administrací systému apod.) a čekejte, až se o dotaci téměř nikdo nepřihlásí. Tímto zajistěte, že se část z alokace 5 mld. Kč na sociální byty přesune do jiných oblastí, vždyť přece sociální bydlení není zase tak důležité (viz bod 1).
- Kdo se moc ptá, moc se dozví
Když se vás, coby garanta bytové politiky v ČR, někdo zeptá, jak má podpora sociálního bydlení vypadat, zadejte vypracování Koncepce externím firmám, přestože je to vaše hlavní náplň práce. A když se vás ptají na váš návrh zákona o sociálním bydlení, odkazujte na lobbistické návrhy z pera sdružení majitelů domů a bytů, aby bylo jasné, jaké zájmy hájíte.
- Jsou to nakonec jen peníze
A když už vám nejde podpora bydlení pro chudé ani nájemní bydlení obecně, podporujte dlouhodobě raději z veřejných prostředků bydlení vlastnické, byť je jeho podíl již nyní ve srovnání s Německem či Rakouskem asi 2x vyšší.[6] Anebo ještě lépe: investujte veřejné peníze do podpory hypoték v době rekordně nízkých hypotečních úroků, kdy se odborníci shodují na riziku přehřátí hypotečního trhu. A nakonec uhraďte bankám na nákladech za administraci tohoto programu více, než činil samotný příspěvek k těmto hypotečním úvěrům.[7]
- Koncepce sem, koncepce tam
Ale nakonec je jedno, jak vám ta práce posledních 10 let jde a co se děje v českých regionech. Hlavní je, že vám přece nikdo nebude mluvit do bytové politiky, když jste podle kompetenčního zákona hlavním koordinátorem. A tak ve všech svých dokumentech (které vám pomáhají psát soukromé firmy) důsledně vynechávejte odkazy na koncepční dokumenty schválené vládou. Např. ve výzvě na sociální bydlení požadujte, aby žádosti byly v souladu s asi desítkou všemožných koncepcí a strategií, jen ne s půl roku starou vládní Koncepcí sociálního bydlení. A tu vynechte i z čerstvě revidované Koncepce bytové politiky do roku 2020. Přestože jste se sami před rokem vzdali gestorství přípravy zákona o sociálním bydlení (poté, co si o něj formou připomínky k plánu legislativních prací vlády řeklo MPSV) a nechali jako spolugestor veškerou práci na MPSV (v souladu s vaší reakcí na setkání k vypořádání připomínek na Úřadě vlády z roku 2014: „jen ať si na tom vylámou zuby“), napište si v revidované Koncepci k prvnímu cíli „Prosazovat komplexní a finančně udržitelné řešení sociálního bydlení (včetně seniorů)“ odpovědnost „Ministerstvo pro místní rozvoj a Státní fond rozvoje bydlení“.
Kdybyste si to však přece jen rozmysleli a přistoupili na to, že chudí lidé by neměli bydlet na ubytovnách a že veřejné peníze do sociálního bydlení by měly jít k rodinám s dětmi, seniorům a dalším potřebným namísto podpory spekulantů, máme pro vás 8 návrhů:
- Sociální bydlení je potřeba. To znamená dostupnost bytů, nejen služeb a dávek.
- Bydlení znamená byty, ne ubytovny – těm je třeba konkurovat důstojnou alternativou a poté je důsledně regulovat.
- Podpořte první komplexní řešení sociálního bydlení v ČR, zákon je potřeba schválit co nejdříve.
- Vyhodnoťte si řádně své dotační programy, při nastavování respektujte odborníky z terénu. Čerpat dotace na sociální bydlení se musí vyplatit i těm, kteří podporují i nejvíce ohrožené skupiny.
- Do vzorečku pro výpočet veřejné podpory zahrňte všechny náklady spojené s provozem sociálních bytů. Případně iniciujte vznik subjektu se zárukou neziskovosti a s účasti státu a samospráv, který by sociální byty v regionech zřídil a provozoval (po vzoru finské Y-Foundation).[8]
- Posilte odbor bytové politiky, své Koncepce a dotační programy pište transparentně, v součinnosti s platformou respektovaných odborníků z praxe i akademie.
- Vyrovnejte podporu vlastnickému a nájemnímu bydlení, tzn. zaměřte se důsledně po 20 letech na nájemní bydlení.
- Ve všech svých strategických dokumentech respektujte vládní Koncepci, buďte opravdu koordinátorem více resortů a ne tvrdohlavým a nepoučeným sólistou.
Zdroje:
[1] Vyhodnocení průzkumu řešení bezdomovectví v obcích s rozšířenou působností (http://www.mpsv.cz/files/clanky/24488/Vyhodnoceni_pruzkumu_reseni_bezdomovectvi_v_obcich_s_rozsirenou_pusobnosti.pdf)
[2] Hodnocení dopadu regulace (RIA): sociální bydlení v České republice (tab. 3, str. 11)
[3] http://www.mpsv.cz/files/clanky/22514/Koncepce_soc_bydleni_2015.pdf
[4] http://www.nku.cz/cz/media/stat-dal-za-porizeni-9-a-pul-tisice-bytu-pro-znevyhodnene-temer-5-miliard-korun–jestli-je-ale-skutecne-vyuziva-cilova-skupina–uz-mmr-nesleduje-id8182/
[5] http://www.feantsa.org/spip.php?article120&lang=en
[6] Eurostat, Životní podmínky (SILC) 2014
[7] http://www.nku.cz/cz/media/stat-dal-za-porizeni-9-a-pul-tisice-bytu-pro-znevyhodnene-temer-5-miliard-korun–jestli-je-ale-skutecne-vyuziva-cilova-skupina–uz-mmr-nesleduje-id8182/
[8] http://www.ysaatio.fi/in-english/