
1. Základní opatření
1.1. Tým pro koordinaci opatření
Koordinační tým by měl
- řídit radní pro oblast sociálních věcí a zdravotnictví a dále by v něm měli pracovat zástupci:
- odboru sociálních věcí a zdravotnictví
- krajské hygienické stanice,
- zdravotnického zařízení v místě,
- poskytovatelů sociálních služeb,
- Městské policie,
- kontaktního pracoviště Úřadu práce ČR,
- spádové ZŠ;
- pravidelně získávat a vyhodnocovat aktuální informace o situaci v lokalitě, tj. jednak o promoření nákazou, ale také o celkové situaci v lokalitě, dodržování opatření proti šíření nemoci, dostupnosti podpory pro obyvatele lokality;
- distančně zasedat pravidelně, např. 1x týdně (resp. častěji, pokud to bude aktuální vývoj v lokalitách vyžadovat);
- z jednání pořizovat zápis, se kterým by měl seznamovat vedení města, obyvatele lokality a odpovědné instituce zapojené do aktivit v lokalitě.
1.2. Pravidelné testování
Podle rozhodnutí koordinačního týmu iniciovat testování rizikových obyvatel lokality (zdravotně hendikepovaných, seniorů), osob s podezřením na nákazu, (popř. určitého okruhu osob, který je například kvůli užívání společného sociálního zařízení vystaven zvýšenému riziku šíření nákazy).
1.3. Sociální pracovníci pro pravidelný kontakt s obyvateli lokality
V lokalitě by měli být přítomni nebo pro její obyvatele dostupní:
- sociální pracovníci pro kontakt s obyvateli, optimálně denně ve stanovených hodinách, pro zaznamenávání jejich potřeb a následného řešení (přímo, předáním odpovědné instituci), a pro vyhodnocování aktuální situace v lokalitě,
- pracovníci odboru sociálních věcí,
- pracovníci poskytovatele sociálních služeb,
vybavení ochrannými pomůckami, aby bylo eliminováno riziko jejich nákazy (roušky, respirátory, rukavice, dezinfekce, ochranné obleky).
1.4. Zdravotník pro kontakt s pacienty v lokalitě
Pro zdravotnickou podporu obyvatelům lokality by mělo být určeno zdravotnické zařízení, vč. zdravotníka(-ů), kteří v lokalitě mohou podle potřeby působit pro osoby v karanténě, osoby nemocné a rizikové osoby z hlediska nákazy COVID
1.5. Zdravotnické zařízení pro hospitalizaci pacientů
Pro pacienty z lokality by mělo být určeno zdravotnické zařízení, ve kterém budou v případě potřeby hospitalizováni
1.6. Zařízení pro ubytování osob v karanténě, osob v léčebném režimu
Pro případ rizika přenosu nákazy z osob v karanténě, při léčbě a pro osoby v riziku nákazy zabezpečit kapacity pro dočasné ubytování těchto osob (např. v ubytovnách nebo jiných ubytovacích zařízeních, hostelech, apod., které nemohou aktuálně provozovat činnost
2. Prevence
- Prostřednictvím sociálních pracovníků a srozumitelných letáků informovat obyvatele lokality o rizicích COVID-19 a o chování k prevenci nákazy, v karanténě a při onemocnění.
- Zabezpečit telefonickou informační linku pro obyvatele lokality (jeden telefon sdílený soc. pracovníky).
3. Hygiena a zdraví
3.1. Distribuce zdravotního materiálu
- Zabezpečit distribuci ochranných pomůcek a dezinfekce plošně do celé lokality, poučit obyvatele o jejich užívání.
3.2. Distribuce vitamínů
- Prostřednictvím sociálních pracovníků zabezpečit distribuci vitamínů a potravinových doplňků pro zlepšení prevence onemocnění COVID-19.
3.3. Udržování hygienického standardu
- Zabezpečit pravidelnou dezinfekci společných prostor a sociálních zařízení externím provozovatelem, a to opakovaně v průběhu dne.
3.4. Postup při podezření z nákazy, karanténa
- Vytvořit akutní ubytovací / domovní řád s popisem užívání společných prostor a sociálního zařízení.
- Zvážit instalaci mobilních sociálních zařízení (s užíváním v sektorech – např. vždy určité ubytovací jednotky k určenému zařízení).
3.5. Opatření při léčbě onemocnění
- Dle bodu 3.4, s důrazem na zabezpečení izolovaného sociálního zařízení.
4. Výživa a ostatní základní potřeby
4.1. Distribuce potravin z potravinové banky
- Prostřednictvím poskytovatele sociálních služeb, nebo kapacitami městského úřadu, zabezpečit distribuci potravinové pomoci.
4.2. Asistence při nákupech potravin v karanténě
- Pro osoby v karanténě, nemocné a rizikové obyvatele lokality zabezpečit asistenci pro nákupy potravin a ostatních položek denní potřeby (např. přes sociální pracovníky, dobrovolníky).
5. Příjmy
5.1. Poradenství k zabezpečení příjmů
- Zvýšit dostupnost poradenství k zabezpečení příjmů a řešení akutní finanční krize, vč. zadlužení a exekucí (prostřednictvím soc. pracovníků a pracovníků KoP ÚP ČR).
5.2. Dávky pomoci v hmotné nouzi
- Zvýšit dostupnost dávek pomoci v hmotné nouzi, a to odblokováním překážek k jejich vyplácení (zejména zrušení zón zvýšeného výskytu sociálně nežádoucích jevů) a intenzivním poradenstvím pro zjištění a uspokojení nároku (zejm. na všechny druhy dávek pomoci v hmotné nouzi).
6. Vzdělávání a volný čas
6.1. Podpora domácího vzdělávání dětí a doučování
- Ve spolupráci s vedením ZŠ zabezpečit distribuci materiálů pro domácí vyučování pro žáky v lokalitě.
- Ve spolupráci s poskytovateli sociálních služeb, popř. s učiteli a asistenty učitelů ze ZŠ, zabezpečit pravidelné doučování dětí (např. na vhodně upraveném volném prostranství v lokalitě).
6.2. Podpora trávení volného času způsobem slučitelným s opatřeními při pandemii
- Ve spolupráci s poskytovateli sociálních služeb zabezpečit volnočasové aktivity pro děti na vhodně upraveném volném prostranství v lokalitě (v počtech osob nezvyšujících riziko promoření lokality nákazou).
7. Prevence ztráty bydlení
7.1. Jednání s pronajímateli, zajištění udržitelných podmínek pro bydlení v lokalitě
- Vstoupit do jednání s majiteli bytového fondu v místě a koordinovat s nimi postup prevence a řešení nákazy COVID-19 v lokalitě.
- Jednat s majiteli bytového fondu o odkladu plateb nájemného či ubytovacího poplatku po dobu nouzového stavu.
7.2. Zpřístupnění doplatku na bydlení
- Zvážit zrušení případných bezdoplatkových zón.
7.3. Tolerance neuhrazených plateb městu
- Zvážit vyšší toleranci neuhrazených plateb souvisejících s bydlením, jejichž příjemcem je město.
IPSI